Even een rommelige update van het project. Ten eerste wil ik een inzicht delen dat ik onlangs opdeed: de onderdelen die ik kocht zijn inderdaad van een Kaptein Mobylette S35B, maar ik weet nu nog iets meer: het betreft een Kaptein Mobylette Super KS S35B. Dat is namelijk het model zoals dat in 1965 werd gemaakt.
Het is me nog steeds niet gelukt om de perfecte foto van een dergelijk type te vinden, maar deze komt aardig in de buurt:

Hierdoor denk ik nu dat ik de kettingkast van de brommer niet heb. Maar ik zie ook heel veel foto’s van vergelijkbare brommers zonder kettingkast, dus misschien heeft die van mij er wel nooit een gehad.
Zo dadelijk iets over de voortgang van het project, maar eerst nog één zijpad (ik beloofde een rommelige update): bij de aanschaf zaten veel onderdelen die niet origineel bij de S35B hoorden, en onderdelen die eigenlijk in zo’n verdrietige conditie waren dat ze beter vervangen konden worden. Iedereen maakt daar natuurlijk zijn eigen afweging in. Zo besloot ik dat één van mijn tankschildjes te verroest was om te kunnen gebruiken, terwijl het andere nog net kon. Daardoor heb ik uiteindelijk dat ene tankschildje laten verchromen (iets wat ik natuurlijk ook een keer meegemaakt wilde hebben). Het toeval wil dat er een galvaniseer- en verchroombedrijf bij mij in de straat zit. Dit is het resultaat:

Verder heb ik via Marktplaats een andere Mobylette-liefhebber getroffen die een origineel Lucia 10 achterlichtje had liggen. Volgens mij (maar ik durf dit niet met zekerheid te zeggen) zat er een dergelijk lampje achterop de S35B. Het lijkt er in ieder geval meer op dan het achterlicht dat bij mijn exemplaar zat:

Dan de schokbrekertjes. Ook daar heb ik via Marktplaats een aardige handelaar getroffen die exemplaren had liggen die in veel, veel betere conditie zijn dan die van mij:

Tot slot van deze rommelupdate de carrosseriedelen: het was de vorige keer gelukt om de meeste ervan te plamuren en in de primer te krijgen. Helaas waren ze door het vervoer (ik klus bij een oom op een uur rijden van Amsterdam) beschadigd, waardoor het de volgende keer opnieuw schuren en primeren was. Verder werd er die klusdag hard gewerkt aan het kaal krijgen van de overige carrosseriedelen. Je ziet hier dat het aardig lukte met de haakse slijper:

Het eindresultaat van de dag was dat alle carrosseriedelen in de primer zaten:
Vandaag heeft oom de (twee componenten) lak aangebracht. Lang getwijfeld over de kleur (dat typische Franse Motobecane blauw, buikschuiverrood, het originele zwart, het kwam allemaal langs). Uiteindelijk werd het een chic grijs:
Hier zie je het resultaat na de kleurlaag:
En hier toen de blanke lak erop zat:
Dat was het weer. Volgende keer misschien al iets over het motortje. Maar eerst nog op zoek naar een paar onderdelen. Een tankembleempje voor op het tankschildje en het glas, de reflector en de fitting van de koplamp. En misschien dus de kettingkast…?
Met oneindig veel dank weer aan oom Jo.