Deze week zijn er weer wat stappen gezet in Project Mobylette Super KS S35B. Kort en goed: we zijn een dag bezig geweest met (een deel van de brommer te) assembleren, zie foto’s onderaan deze post. Verder heb ik vandaag bij de Motor- en Bromfietsbeurs Midden Nederland en bij Leertouwer een aantal onderdelen aangeschaft die ontbraken of niet meer functioneerden. Ketting (415, ontbrak), benzinekraantje (lekte), handvatten (ontbraken), een glaasje + fitting voor in de koplamp (ontbraken), etcetera.
Maar, er is een mysterie. De slipkoppeling pakt niet. Het buitenste deel draait als een tierelier, maar het binnenste deel valt maar nauwelijks te verleiden om mee te gaan draaien. Zelfs niet als de bougie verwijderd is (dus geen probleem met decompressie). Hoe je ook rent (de fietsketting is nog niet gemonteerd, dus aantrappen kan volgens mij nog niet), hij wil niet genoeg draaien voor de benodigde vonkjes (een vonkje lukt overigens wel door het vliegwiel met de ontsteking handmatig rond te draaien ). De theorie: de koppeling moet (beter) gangbaar gemaakt worden.
Zo’n ontdekking geeft wel een duidelijk beeld van de komende tijd: er komen ongetwijfeld meer van dergelijke mysteriën. Nu de kartonnen doos vol onderdelen van Marktplaats grotendeels is opgeknapt en geassembleerd, komt het technische deel. Hoe gaan we van dit prachtige lijk een werkende brommer maken?
