Simons schoolkeuze

Amsterdams Lyceum (vwo-gymnasium)
Bezocht:
1 februari 2020 (11:00-13:00 uur)
Indrukken Simon:
‘Ik vond de leraren aardig en ze konden goed uitleggen. De sfeer was goed en gezellig maar gym was niet zo leuk. Beetje saai. De leerlingen waren aardig. Ik vond het een mooi gebouw, wel een beetje oud. Leuke vakken waren biologie, natuurkunde, scheikunde, bij biologie en natuurkunde konden ze heel goed uitleggen en het was heel interessant. Bij scheikunde was het leuk om gel te maken, ik hou van proefjes. De bibliotheek was prima, niet opvallend. Wiskunde was leuk omdat de leraar heel aardig was en je met kokindjes ruimtelijke vormen kon maken.’
Indrukken Ward:
‘De school gaat er prat op dat er voldoende structuur aan de kinderen wordt gegeven. Zeker in het eerste jaar gaat er veel aandacht naar goed plannen. Leerlingen zijn gemotiveerd om op de open dag te helpen, actieve houding. De school doet veel meer aan cultuur dan vroeger (toneelklas), de redactie van schoolkrant HALO opereert in alle vrijheid, zo lijkt het. De conrector zag eruit of hij in 1965 leefde. De taxidermist bij biologie was gaaf, scheikunde en natuurkunde gaven wel een erg verleidelijk beeld voor een 10-jarige. Een blik op het lesboek was genoeg: niet interessant.’

Montessori Lyceum Amsterdam (havo-vwo-gymnasium)
Bezocht:
5 februari 2020 (16:30-18:15 uur)
Indrukken Simon:
‘Ik vond de school niet super leuk (minder leuk dan het Amsterdams lyceum) omdat de leraren niet heel aanwezig waren (en je werd niet met open armen ontvangen) de school was ook een beetje rommelig en niet op orde het is een heel groot gebouw waar het lastig is om de weg te vinden maar techniek was wel leuk en tekenen ook wiskunde was wel erg lastig maar ik weet niet of dat normaal is.’
Indrukken Ward:
‘De liefde voor creativiteit is groot, met name de tekenlokalen ademden een prettige sfeer (zie foto 3). A.S. vertelde dat een leerlinge ‘nu al’ gemiddeld 1,7 had (terwijl 2 van de vier blokken al voorbij waren. S.S. heeft bijna besloten naar het Barlaeus over te stappen (was al toegelaten) wegens gebrek aan aandacht voor de individuele behoefte van de leerling. Vermoedelijk niet heel goed georganiseerd. De sloop (waarschijnlijk zomer 2020) en wederopbouw (op zijn vroegst gereed zomer 2021) zal wat overlast veroorzaken, maar levert waarschijnlijk wel een mooie school op. Het schijnt dat het Nicolaas in Zuid daar erg goed in is, een mooi gebouw hebben.’

 

Spinoza Lyceum (VMBOt-havo-vwo-gymnasium)
Bezocht: 6
februari 2020 (19:00-21:00 uur)
Indrukken Simon:
‘Ik vond het een leuke school, even leuk als het Amsterdams Lyceum. De leraren waren aardig en ze waren goed aanwezig. De leerlingen leken me aardig en de schoolboeken zagen er leuk uit. Bedrijfseconomie leek me leuk en biologie was ook leuk.’
Indrukken Ward:
‘De docenten kwamen sympathiek over. Er was niet een hele duidelijke rol voor de leerlingen, of ik zag die niet goed, waardoor ik van de leerlingen niet echt een goed beeld heb gekregen. We hebben bij een voorlichting over klassieke talen gezeten, dat was een leuke leraar (ze zijn allemaal jonger dan ik..), bij bedrijfseconomie en bij biologie. We zijn ook even binnengelopen bij de mooie mediatheek (zie foto 3). Dalton betekent in de praktijk een uur kwt per dag, en oudere leerlingen die jongere leerlingen bijstaan met de lesstof. Leuke perk: dit is de school die het dichtst bij Ba2 is.’

 

Scholen die we nog niet bezochten:

https://schoolwijzer.amsterdam.nl/nl/vo

St. Nicolaas Lyceum (Amsterdam Zuid) (HAVO, VWO): https://www.nicolaas.nl/ (wslk pas weer in jan 2021 open dagen)
Berlage Lyceum (VMBOt, HAVO, VWO)

Barlaeus Gymnasium
Vossius Gymnasium
4e Gymnasium
Cygnus Gymnasium
Fons Vitae